ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

hari pencerahan



hari ini 11 jamadil akhir 1430 hijrah. Hari ini genap usiaku 21 tahun menurut bulan Islam. Ada apa dengan usia? melainkan pertambahan angka dan tanda menghampiri penghujung usia. Menjadi isyarat bahawa hidup bakal berhadapan dengan tanggungjawab yang bertambah. Dalam manusia asyik sibuk mengingati tarikh kelahiran masihi, membuat persediaan menyambutnya, tidak salah rasanya tarikh kelahiran dalam bulan islam juga turut dikenang. Bukan sekadar tersimpan dalam memori dan kotak minda semata-mata, tetapi perlunya hari pencerahan agar diri sentiasa bermuhasabah dan berazam. Menurut bonda, kudilahirkan pada hari jumaat 11 jamadilakhir 1409 pada pukul 12.10 minit pagi. Pada waktu itu, manusia lebih cenderung merayakan sambutan masihi. Malahan sehingga kini pun, tarikh masihi lebih menjadi pilihan untuk disambut.

Memang sepanjang 21 tahun aku bergelar manusia, sambutan bulan Islam bukan menjadi perkara keutamaan. Bahkan bukan juga perkara sampingan. Ringkasnya, tiada apa-apa yang menarik tentang bulan Islam melainkan peristiwa kelahiran baginda Rasulullah, Nuzul al-Quran, Muharam dan lain-lain. Walaupun mutakhir ini ada sahaja sahabat-sahabat yang berikhtilaf tentang perlunya tarikh-tarikh tertentu diperingatkan. Bagiku, mudah sahaja. Fitrah manusia yang inginkan perhatian, atau keistimewaan, mendorong sebahagian besar menjadikan hari-hari istimewa bulan Islam sebagai hari cuti. Dan paling tidak, hari-hari tersebut mendidik masyarakat marhaen tentang sejarah jikapun mereka tidak menghayati asbab hari tersebut disambut.

11 jamadilakhir pula akan kusisip dalam ingatan agar menjadi medan bermuhasabah dan islah. Perubahan dan pembaharuan perlu dilakukan sementelah janji manusia dengan Allah satu tika dahulu sudah terungkai. Peristiwa yang terakam di dalam surah al-A'raf ayat 72 menjadi bukti seluruh umat bersaksi bahawa Allah itu adalah Tuhan sekalian alam. Sebaik sahaja manusia melihat dunia, kain putih yang suci itu tercorak mengikut acuan. Ibu bapalah yang mencorakkan sama ada menjadi yahudi, nasrani atau majusi. Ibu bapa yang disebut berdasarkan sabdaan nabi itu boleh sahaja menjadi pengaruh rakan, media dan suasana masa kini.

Justeru, hari pencerahan dilakukan agar manusia yang pelupa ini menerima peringatan. Melakukan perubahan dan islah perlu dimulakan meski sentiasa dibelenggu dengan dosa. Hakikat taubat ini perlu disusuli dengan azam. Imam al-Gazali pernah berkata, istighfar adalah sekecil-kecil taubat. Justeru, hari pencerahan ini kuharapkan membawa satu peringatan yang baik pada diri, bukan hanya mengenang dosa-dosa lalu, tetapi bersedia melakukan perubahan dengan cara pengislahan. kata saidina Ali karamallahu wajhah, Perbaiki diri, dan serulah orang lain.

0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template