ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

sejam dan 20 sen


Setelah beberapa lama laman sesawang ini berehat, kini tiba masanya segala perkara dan percaturan yang lama tepu dalam kotak minda bisa sahaja diterjemahkan buat manfaat semua. untuk topik kali ini, rasanya tiada salah jika isu Earth Hour dibangkitkan. Bagi saya, perlu sesuatu yang bersifat segar dicetuskan semula. Meski sudah hampir sebulan Earth Hour ditinggalkan, sekiranya kita hanya menganggap tempoh sejam bergelap sahaja bukti kita menjaga alam sekitar, dan menganggap isu Earth Hour isu ketinggalan untuk diperbincangkan, nyatalah kita adalah manusia yang diketegorikan sebagai "Golongan Bermusim".

Apabila tiba sahaja sesuatu peristiwa, kitalah orangnya yang paling lantang bersuara, menghukum manusia yang ketinggalan sesuatu isu, dan setelah peristiwa itu sudah berlalu, maka diamlah kita seakan-akan tidak pernah tahu apa-apa. Natijahnya, isu Palestin, isu Islam dihina, peristiwa Earth Hour dan lain-lain hanyalah tersimpan kemas tanpa disusuli dengan tindakan yang konsistan.

Saya tertanya-tanya, adakah tindakan atau kempen lain yang akan dilakukan oleh bangsa kita, (rakyat Malaysia) setelah Earth Hour diraikan. Mungkin akan ada iklan-iklan televisyen atau di papan tanda jalan secara meluas berhubung kempen Penjimatan Tenaga Elektrik, Air, Penjagaan Alam Sekitar. Malangnya, memang sudah menjadi kebiasaan kita berada dalam kelompok yang bermusim. Dalam tempoh sejam kita bergelap (Hearth Hour), apalah sangat nilainya jika selepas dari hari tersebut kita masih lagi di takuk yang lama. Tenaga elektrik dan air dibazirkan, penggunaan yang melampau dan sebagainya.

Barangkali ramai yang suka akan sambutan Earth Hour kerana adanya hiburan. Kafe-kafe terkemuka mengadakan promosi hebat. Jadi, boleh sahaja dikatakan ramai yang meraikan Earth Hour bukan kerana kesedaran terhadapan penggunaan sumber tenaga yang berlebihan, tetapi disebabkan faktor lain.

Apapun, tahniah diucapkan kepada seluruh rakyat Malaysia yang prihatin walaupun saya tidak bergelap pada waktu itu. Hal ini kerana saya telah membuat perbandingan antara bergelap sejam (Earth Hour) dengan penggunaan bungkusan Eco Pack. Sebahagian IPTA dan kebanyakan tempat ada memberi pilihan kepada pembeli sekiranya ingin membungkus makanan menggunakan polisterin (yang digelar white coffin) atau Eco Pack. Bezanya sudah tentulah daripada segi harga.

Melalui pemerhatian saya, tidak ramai yang sanggup berlabur lebih waima cuma 20 puluh sen, sedangkan dengan nilai 20 sen itulah kita menjaga alam sekitar secara berterusan. Kecualilah memang tiada pilihan sehingga kitaterpaksa menggunakan 'white Coffin' juga. Ini hanyalah sebahagian kecil usaha kita menjaga alam sekitar. Jangan sesekali kita lupa, segala yang ada di muka bumi ini semuanya hak Allah. Siapalah kita yang menggunakan hak Allah itu dengan sia-sia. Tambahan pula, akhir-akhir ini cuaca juga sudah tidak keruan. Panas yang membahang dan hujan hampir sahaja setiap hari mungkin sahaja peringatan dari Allah buat kita. Siapa tahu bumi sudah dimamah usia?




2 comments:

Nabil MJ said...

betul2 ana setuju..Tp biodegradable container tu mcm susah nak dapat je kat cafe mahallah uia..skejap ada skejap guna polystyrene biasa..hmmm...bermusim
Klu food n facilities buat spot check baru kalam kelibut nak tukar..hehehe..

halim qittun said...

agaknye acik2 kafe pun pikir, bile diorang beli pack tu harganye mahal, tp x ramai student sggup beli..so mereka kurang untung..
(skadar kbrangkalian)

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template