ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam kekasih Allah












Daripada Abu Hurairah r.a berkata:

Para sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah. Bilakah kenabian diwajibkan bagimu?"
sabda Rasulullah s.a.w : " Ketika Adam berada dalam proses kejadiaannya di antara ruh dan jasad"

Hadis ini diriwayatkan oleh at-Tarmizi dan beliau berkata ianya hadis hasan sahih gharib. Imam at-Tarmizi merupakan anak murid kepada imam al-Bukhari.

Daripada saidatina A'isyah r.a: sabda Rasulullah s.a.w, telah berkata jibril:
"Aku telah memeriksa timur dan barat bumi ini, maka aku belum pernah mendapati seorang lelaki yang lebih mulia daripada Muhammad s.a.w dan tidak pernah menemui bani yang lebih afdhal daripada bani Hasyim"

riwayat at-Tabrani, al-Baihaqi dan lain-lainnya. Berkata al-Hafiz ibnu Hajar: Tanda kesahihan hadis ini adalah zahir pada matannya.

Teringat tazkirah seorang ustaz. Katanya, "saya didatangi beberapa pelajar, yang sering bertanyakan tentang hukum salawat dan zikrullah" Barangkali sebahagian daripada kita pernah berhadapan situasi begini. Sama ada kita ditanya, atau kita yang bertanyakan soalan ini. Jawapan ustaz tersebut sangat mudah.

"tanya diri kita sendiri, antara perkara lalai dan zikrullah serta salawat, mana yang sering kita lakukan?"

Sudah tentu tiada siapa yang menafikan bahawa kelalaian adalah perkara yang sering kita lakukan. Maka, di antara kelalaian dan salawat serta zikrullah, bagaimana tergamak kita bertanyakan hukum yang kita sendiri jarang atau tidak pernah lakukan? Tidak pula kita terfikirkan apakah hukum sekiranya kita lalai mengingati Allah dan kurang bersalawat kepada baginda Rasulullah.

Semua tahu di saat baginda berdepan dengan sakarat al-Maut, hanya kalimah ummati yang terpacul di bibir mungil baginda. Tetapi kini kita sendiri berkira-kira tentang salawat atau zikrullah terutama dalam kumpulan yang ramai.

Sedarlah sahabat-sahabat. Nabi diutuskan untuk menyempurnakan akhlak. Dan akhlak baginda adalah al-Quran. Da'wah baginda adalah da'wah kasih sayang. Bagaimana kita dengan beraninya mendakwa bahawa kita adalah sebenar-benar da'ie sedangkan kita sendiri bersangka buruk dengan golongan tertentu, bersifat penghukum. Berani benar kita mengaku kita berdakwah sedangkan amalan menjurus amalan ahli neraka.

Oleh itu, sedarlah. Bersama kita menghayati hari kelahiran baginda untuk berubah. Rasulullah sendiri berpuasa ketika hari kelahiran baginda, maka tiada salahnya kita meningkatkan amalan dan beristiqamah dalam perkara kebaikan




2 comments:

ihsanz26 said...

hak alah halim.... rilek ar...emo la halim..alallalala...hehehhe.. gambar ko xde.... hehehe...lagipun ko xwat kat studio so aku xde gambar ko la...kalo tak, aku mmg letak ko gak la..ali pun aku tak letak sebab die xwat kat studio hari tu....cube ko bace btol2 sekali lagi...hehehe...ala halim, mane ade ko tak tersenarai, ko bdk studio aku gak...cume mase tu aku sempat tangkap bdk2 tu je...sorry bebanyak la sahabat....;)

halim qittun said...

kepada semua pengunjung, komentar di atas tiada kaitan dngn posting ini ye

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template