ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

kita disibukkan dengan perkara santai














Malam tadi Allah telah mengaturkan satu pengisian menarik untuk dikongsikan. Perencanaan bermula dari sekadar berbalas mesej. Sesuatu yang pelik apabila pertemuan dipersetujui setelah menerima mesej berbunyi. "malam ni di kubur". Bagi pelajar yang menuntut di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak, bukanlah perkara asing apabila perjumpaan diadakan di 'kubur'. Jangan ada yang salah sangka, perjumpaan tersebut tiada kaitan dengan pujaan atau ritual bukan-bukan berunsurkan khurafat, tetapi terdapat beberapa restoran atau food court yang terletak berhampiran kubur. Justeru, rata-rata pengunjung atau penuntut UIA lebih gemar menyebut, "jom makan di kubur".

Walaubagaimanapun, bukan itu isunya. Pokoknya budaya bersantai atau mudah disebut melepak perlu diisi dengan perkara yang bermanfaat. Siapa yang mampu menyekat keinginan pelajar khusunya remaja menghabiskan masa bersantai dengan sahabat-sahabat. Boleh juga kita katakan daripada melepak lebih baik mengulangkaji di bilik. Banyak faedahnya. Namun begitu, seperti yang saya sebutkan tadi, tiada siapa mampu menyekat kebebasan remaja. Sementelah pula suasana kita pada hari ini telah banyak disibukkan dengan perkara sia-sia. Atas dasar itu, bersikap konstruktif adalah lebih baik. Bukanlah bermaksud saya defensif dengan golongan-golongan yang suka berhibur, tetapi menyantuni mereka boleh sahaja menjadi sebahagian dari tugasan da'ie.

Justeru, apa yang menariknya pertemuan di restoran tersebut diisi dengan perbincangan berbentuk isu semasa. Diselitkan sedikit dalil-dalil dalam keadaan yang santai agar penerimaan bukan saja dalam kelompok yang kecil, tetapi mencapah ke sekeliling. Ada unsur-unsur humor dan gurau tentang perkara-perkara benar, kelangsungan dakwah bil hal tersebut berlaku dalam tempoh yang singkat.

Inilah yang dikatakan bersifat konstruktif. Menghukum golongan yang bersantai atau melepak, memandang rendah dan memperlekeh mereka bukanlah tindakan yang baik. Hakikatnya persepsi atau tindakan ini bakal mewujudkan satu jurang di antara da'ie dan mad'uu. Sedangkan as-Syahid Hassan al-Banna juga berdakwah di kedai kopi, jadi jangan sesekali kita menegur secara terus atau secara sindiran. Lebih baik berdakwah dengan hati. Hanya hati menerima perkara yang disampaikan melalui hati. (Boleh rujuk penulisan al-Ustaz Abbas as-Sisi).


Sememangnya isu biasa masa santai sebahagian golongan remaja diisi dengan menceritakan keperibadian sendiri, hal-hal orang lain, isu artis, ahli sukan, politikus-politikus, rancangan televisyen dan sebagainya. Jadi, hiduplah dengan luar biasa. Bermula dengan praktikkan dalam kelompok yang kecil, sehingga kita punya keyakinan dan kekuatan bergaul dengan mereka. Jangan sesekali kita meletakkan sempadan di antara kita dengan mereka kerana yang membataskan antara seseorang dengan seorang yang lain adalah sempadan aqidah. Sebagai penutup, renungilah mafhum surah al-Ghaashiyah:21-24

"Wahai Muhammad, hendaklah engkau memberi peringatan. Tetapi ingatlah, tugasmu hanya memberi peringatan. Bukanlah kamu (Muhammad) seorang pemaksa. Tetapi siapa yang berpaling (tidak menurut perintah) dan ingkar, Allah akan menyeksa dengan seksaan yang pedih"


2 comments:

emir.abu.khalil said...

salam,

pembetulan sedikit, namanya al-Ustaz Abbas as-Sisi.

halim qittun said...

terima kasih atas teguran...sudah membuat pembaikan..

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template