ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

Apa harapan kita?






















Membicarakan tentang harapan apabila usia semakin meningkat, bentuk dan figur-figur harapan itu kebiasaannya menjadi lebih besar. Sifatnya juga makin mencapah. Dari ruang lingkup harapan ibu bapa dan guru, kini bentuknya lebih menjurus kepada cita-cita, keluarga dan masa depan. Walaubagaimanapun, jangan sesekali kita lupa pengharapan itu perlu bersandar pada Allah dahulu. Memetik kata-kata ulama’ mursyid:


“jika kita berharap sesuatu selain dari Allah, jika kita dapat, kita berbangga. Jika tidak, kita akan kecewa. Tetapi jika kita berharap segalanya pada Allah, jika kita dapat kita gembira. Jika tidak, kita tetap akan berasa tenang, lapang dan bahagia.”

Dan sememangnya menjadi fitrah manusia sentiasa mengharapkan kebaikan. Waima dia seorang pencuri sekalipun, sudah tentu dia berharap akan beroleh ‘hasil’ dalam keadaan ‘selamat’. Bezanya Cuma persepsi dan perlaksanaan yang menjerumus ke arah kekufuran. Sebelum tirai 2008 berlabuh, sebahagian besar manusia sudah mula memasang azam dan berharap tahun yang akan datang jauh lebih baik. Namun begitu, perlu kita beringat. Dari pengharapan wujudnya persangkaan. Dengan berharap pada Allah, juga pada manusia persangkaan kita perlu sentiasa baik agar hati mudah menerima dengan lapang dada sebarang kemungkinan yang bakal berlaku.




jangan mengadu atau meminta sesuatu hajat kepada selain Allah, sebab DIA sendiri yang memberi dan menurunkan hajat itu kepadamu. Maka, bagaimanakah sesuatu selain Allah akan dapat menyingkirkan sesuatu yang diletakkan oleh Allah. Siapa yang tidak dapat menyingkirkan bencana yang menimpa dirinya sendiri, maka bagaimanakah akan dapat menyingkirkan bencana dari lainnya.”


Syaikh ibnu Athoillah, Al-Hikam


‘Bencana yang menimpa dirinya sendiri’ boleh kita fahami secara signifikan sebagai konflik dalaman atau cabaran diri. Mulut mudah berbicara, mengungkap kebaikan. Tetapi ingin membentuk hati agar akal dapat diluruskan tidak semudah yang kita sangkakan. Apapun, jawapan bagi segala kekusutan dan persoalan akan terjawab jika kita terus bersandarkan pada Allah dengan meletakkan harapan kepada DIa kerana segalanya baik dan buruk itu daripada-Nya. Masalah yang sering berlaku pada kita apabila di permulaan niat kita boleh meletakkan harapan hanya pada Allah, tetapi setelah ditimpa musibah niat kita menjadi goyah. Inilah yang boleh dikatakan sebagai bencana yang menimpa diri. Niat kita yang baik tadi sudah mula tercemar sehingga kita gagal bersangka baik dengan Allah.

Jika engkau tidak bersangka baik terhadap Allah swt kerana sifat-sifat Allah yang baik itu, sengkalah baik kepada Allah kerana kurnia pemberian-Nya kepadamu. Tidakkah selalu DIA memberi nikmat dan kurnia-Nya kepadamu?”


Syaikh ibnu Athoillah, Al-Hikam



Jika dihitung antara nikmat dan musibah, jarang sekali musibah yang kita perolehi lebih banyak dari nikmat yang dianugerahkan. Sering juga kita melihat musibah sebagai satu perkara yang besar sehingga memadam perasaan syukur kita terhadap nikmat pemberian Tuhan. Lihat sahaja satu titik hitam pada kertas berwarna putih. Pandangan kita lebih tertumpu pada titik hitam tersebut. Oleh itu, sekiranya kita gagal bersangka baik terhadap Allah setelah pengharapan kita tidak seperti yang diharapkan, atau kita gagal bersangka baik dengan Allah atas sifat-sifat kesempurnaan-Nya, maka bersangka baiklah disebabkan nikmat dan kebaikan yang kita pernah terima dari DIA.


0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template