ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

tart berinti dosa
















Judul ini datang dalam bentuk intuisi, saat mata terpana pada fragmen akhbar yang bertajuk puasa songsang. Serasa, ramai pembaca maklum berkenaan puasa songsang yang dijelaskan di dalam akhbar tersebut. Sebagaimana kita lihat kuih tart nenas yang sangat popular menjelang hari lebaran, judul ini kelihatan sangat bertentangan dengan sifat tart nenas itu sendiri. Adakah munasabah sebiji kuih boleh berintikan dosa? Harap tiada yang salah faham di sini. Topik kali ini sekadar disesuaikan dengan fenomena yang berlaku di negara kita.


Betapa enaknya tart nenas gulung, isinya sangat manis. Sekali kunyah, terasa kerapuhan dan kegebuan kuih ini. Malangnya, tart nenas yang akan kita persembahkan kepada Raja sekalian Raja intinya adalah dosa. Melihat pada kulit luarannya, boleh dikira sudah melaksanakan kewajipan puasa itu sendiri. Sangat menyedihkan apabila berbuka puasa berulamkan air arak. Kesalahan ini benar-benar jelas melaksanakan sesuatu yang diharamkan Allah. Dosa yang nampak ini tidak sedikit pun memberi kesan terhadap segelintir (atau mungkinkah ramai lagi?) remaja Islam yang berbuka dengan minuman beralkohol. Sekali pandang, tiada apa yang membezakan mereka dengan orang lain. Berpuasa di siang hari. Tetapi yang menjadikan inti tart nenas itu adalah dosa apabila remaja ini ketagihan arak dan menjadikan minuman tersebut sebagai salah satu hidangan berbuka.

Sebenarnya cara hidup orang Islam di Malaysia terutama sekali masyarakat urban benar-benar menyimpang dengan ajaran Islam. Orang yang tidak berpuasa seolah-olah tiada tindakan. Orang yang berpuasa tetapi mendedahkan aurat, mengumpat dan sebagainya merasa seperti tiada apa-apa yang berlaku. Dan orang yang berbuka dengan air kencing syaitan ini benar-benar menyedihkan.

Sayangnya, apa tindakan yang mampu kita lakukan? Adakah sekadar, mempersoalkan, menyalahkan pihak tertentu, membiarkan atau sekadar memikirkan? JIka benarlah inti tart adalah dosa, siapa pula yang akan terkena 'rasanya'? Bersama kita menjana minda. Jangan biarkan jiwa santai, mati rasa. Hati kita seolah-olah hanya menerima atau tidak terkesan dengan perisitwa yang berlaku.

0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template