ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

benarkah sudah merdeka??


teringat kata-kata seorang teman ketika duduk bersembang di kafe. "benarkah kita sudah merdeka?" saat itu mata tertancap pada fragmen akhbar yang menyiarkan tentang kes rogol, bunuh, kebejatan masalah sosial, hiburan melampau, seks bebas dan lain-lain berita yang sudah 'biasa' menjadi sajian media. Secara tiba-tiba hati ini turut bersetuju dengan pandangan teman tadi. Kadang kala terdetik rasa kebimbangan bila laungan keramat oleh perdana menteri pertama kita dahulu kini bertukar jeritan muda-mudi yang bergaul bebas, nyanyian yang melalaikan dan suasana yang menjauhkan manusia dengan Tuhan. Hati ini bertambah takut apabila memikirkan pada 31 ogos nanti bakal menyaksikan tangkapan remaja islam yang berpesta, tidak pernah menemui titik noktah bahkan bertambah bobrok.

Kalau ditanya tentang pengertian kemerdekaan, pasti dari kanak-kanak hingga golong tua sekalipun mampu memberi jawapan. tetapi bagaimana dengan penghayatan? Adakah kita bersyukur dengan nikmat Tuhan? "Nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?" Barangkali tafsir dari surah ar-Rahman juga tidak dapat melembutkan hati kita yang makin keras dan hitam sehingga jauh dari Tuhan.

Kita sibuk memperkatakan tentang kedaulatan undang-undang negara tetapi pada masa yang sama kita gagal mempertahankan Agama Islam. Kita memberontak apabila negara kita dicaci, tetapi kita tidak pernah bertindak apabila agama dikeji. Apakah kita lupa daulah Islamiyah yang dibina Nabi Muhammad bermula dengan tertegaknya Islam? Tidakkah kita tahu tentang kejayaan Rasulullah yang mampu menyatukan semua penduduk berbagai bangsa dan agama di bawah satu daulah? Perlukah kita mengorbankan agama dan bahasa kita semata-mata mahu menjadi gah seperti negara Barat lain? Di manakah kita letak mata kita dari menyaksikan kegemilangan Islam ketika terbinanya Masjid Kordoba, sepanyol?

Semua persoalan ini hanya mampu dijawab sekiranya kita belajar dari sejarah, berusaha menghayati pengertian kemerdekaan yang patutnya disambut penuh kesyukuran bukan dengan hiburan yang melalaikan dan menyatukan umat Islam. Apa lagi yang mampu ku lakukan selain menyuarakan pandangan di ruangan maya ini. Adakah aku yang bersalah?

0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template