ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

agenda mereka. tindakan kita??























Pada ketika ini, filem Evan Almighty telah ditayangkan di seluruh negara dan berjuta-juta penonton telah menyaksikan tayangannya atas tiket inginkan hiburan. Filem yang merupakan lakonan Steve Carell dan Morgan Freeman bukanlah filem pertama yang muncul dan ditayangkan dalam negara ini yang berbentuk menghina sensitiviti agama Islam. Bagaimanapun, ianya menjadi isu yang ingin dibangkitkan penulis atas sebab ketiadaan sensitiviti Lembaga Penapis Filem yang diterajui oleh orang melayu sendiri lantaran teguran dan bantahan oleh ulama' dan juga mufti.

Sebelum ini kita telah dipertontonkan dengan filem yang menceritakan tentang alam akhirat dengan mewujudkan imej malaikat seperti dalam cerita costantine, merpersonifikasikan Tuhan dalam Bruce almighty, malahan filem kisah nabi Musa 'Ten Commandment', kisah nabi Muhammad dalam Mohammad Mesengger of God', dan antara yang paling kontroversi 'The Passion of Christ'. Apapun alasan mereka, sudah terang lagi bersuluh filem-filem yang direka oleh orientalis barat sememangnya punya agenda untuk merosakkan orang Islam itu sendiri.

Buktinya, apabila orang Islam sendiri mempertahankan filem-filem tersebut, bersikat defensif tanpa alasan-alasan munasabah, sudah jelas menunjukkan agenda orientalis barat melalui serangan pemikiran sudah berjaya. Kenyataan peneraju LPF tentang filem Evan almighty ini sekadar imaginasi dan khayalan pembuat filem sudah tentu mentamsilkan betapa teguran dan kenyataan mufti dan ulamak tidak digunapakai. Tambahan pula, berapa banyak pihak tertentu khususnya media yang bangkit mempersoalkan tayangan filem ini? Mereka seolah-olah ambil sikap berdiam diri dan redha dengan tayangan filem-filem tersebut. Bahkan tidak henti-henti menekankan tentang perlunya keterbukaan dalam lingkungan masyarakat Malaysia.

Filem yang mempersonifikasikan Tuhan (memberi sifat manusia kepada Tuhan), dan menyentuh tentang misi menyelamatkan dunia dari banjir, dalam bentuk komedi tuntasnya mempersendakan sejarah yang dipercayai oleh umat Islam. Boleh juga dikatakan sejarah telah dikelirukan oleh golongan minimalis yang cuba melancarkan perang psikologi ke atas umat Islam. Penulis pasti sebahagian penonton yang menontonnya atas hujah hiburan sudah tentu gembira dan ketawa menyaksikan aksi spastik yang dilakonkan.

Maka jelaslah seperti yang termaktub dalam kitabullah di dalam surah alBaqarah ayat 120, mafhumnya:
"Orang-orang yahudi dan nasrani tidak akan redha (senang) kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: sesungguhnya petunjuk Allah itu adalah petunjuk yang benar. Dan sesungguhnya jika kamu MENGIKUTI KEMAHUAN MEREKA, maka Allah tidak lagi menjadi Pelindung dan Penolong bagimu"

Oleh itu, sebagai golongan yang peka terhadap isu ini, tindakan kita tidak hanya bersikap skeptikal dan retorik apaabila bersuara lantang setelah musibah melanda negara kita. Perlunya golongan yang mempunyai autoriti untuk melakukan anjakan paradigma demi melahirkan hadaharatul Islamiyyah (Islam hadhari). Sekiranya sebatang skru dalam kereta mempunyai peranan yang besar untuk menggerakkannya, apatah lagi kita sebagai masyarakat meskipun hanya pelajar, bahkan kanak-kanak sekalipun.

Kata pepatah, "penyokong kesalahan adalah penindasan kebenaran". Sampai bilakah kita membiarkan diri dan pemikiran dijajah barat? Kembalikan identiti Islam dalam masyarakat. Mahukah kita ditindas oleh orientalis barat dalam negara kita sendiri. Ironinya dari filem tersebut, kita tidak mampu berpatah balik. Sebaliknya bersedia menghadapi apa jua bentuk propaganda orientalis barat yang bakal mendatang dengan berpelantarkan alQuran dan asSunnah.


0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template