ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

mereka istimewa...
















Bayangkan berada di dalam kondisi mereka. Dunia tanpa warna, hanya berpandukan gerak rasa, bunyi (sebahagian dari mereka), derap langkah diatur hati-hati. Kadangkala tersungkur atau tersadung. Namun mereka tetap istimewa. Mereka bahkan jauh lebih baik daripada kita. Sememangnya Allah Maha Adil, dunia mereka tanpa warna, tetapi jiwa dan hati mereka bersih tidak ternoda. Jauh berbeza dengan kita. Kita sering alpa dengan mafhum surah ar-Rahman.

"nikmat Tuhanmu yang manakah, yang kau dustakan?"

Mereka tetap istimewa. Kehadiran mereka di dunia hakikatnya adalah pelengkap keseimbangan alam. Tanpa mereka, kita tidak mensyukuri nikmat dari Dia. Tetapi sememangnya kita bukan manusia yang bersyukur. Dunia mereka tiada cahaya. Tetapi mereka tetap istimewa, kerana hati mereka sentiasa bermata. Jiwa mereka sentiasa bahagia.

Sekadar bicara ini yang mampu diungkap ketika membacakan buku di Sekolah Pendidikan khas Setapak, Kuala Lumpur.
Kunjunganku buat kali kedua tidak sedikit pun melebur rasa kagum pada sahabat-sahabat yang istimewa ini. Bahkan, rasa iri hati dengan kurniaan Allah terhadap mereka. Ya, sememangnya mereka istimewa. Dikurniakan Allah hati yang bersih, sessi pembacaan buku kepada sahabat-sahabat ini tidak sedikit pun menyusahkan. Kerana apa? Kerana mereka istimewa.

Ketika kami membacakan buku latihan sains spm tingkatan 5, pantas sahaja tangan mereka menekan kekunci braille. Sedikit kesukaran bagi kami untuk menerangkan gambarajah sementelah pula mereka tidak boleh melihat, tetapi seperti yang dikatakan sebentar tadi, hati mereka celik. Mereka boleh mengingat bab berapa mengikut sukatan pelajaran, mukasurat berapa yang perlu ditekankan. Kebolehan mereka mengingat ini yang mengundang rasa cemburu di hati. Tidak hairanlah percubaan SPM salah seorang dari mereka ini agak baik. 5A bukanlah sedikit bagi kita. Lebih-lebih lagi dalam keadaan mereka yang tidak boleh melihat.


Di sinilah kita melihat betapa adilnya Allah. Tidak diujinya hamba itu melainkan sesuai dengan kesanggupan mereka. Di sebalik kekurangan pada pandangan mata kasar kita, terselit keistimewaan dan kebolehan yang luar biasa. Pokok pangkalnya adalah sejauh mana kita menerima kekurangan untuk mencari potensi diri. Dalam keadaan kita yang cukup sifat, yang boleh melihat ini ke mana pandangan mata kita?

Dan sememangnya mereka istimewa...




3 comments:

Ummu Mukhlis said...

subhanallah ya akhi..
ya..mereka miliki hati nan indah!
dibadingkan dgn kelemahan diri, cepat benar melatah kala dugaan ujian menimpa!
kagumnya dgn kuasa Dia!
"..maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kau dustakan.."

As said...

yang punyai hati kuat..jua hati suci..

cukupkah kita bersyukur..


lama tak dengar cite..hope everything goes well inshaAllah

halim qittun said...

ksungguhna mereka nk blja tu, sgt kuat, klu nk dbandingkn dgn kte yg cukp sifat, kalah...

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template