ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

indahnya mati


Dalam kita sibuk meraikan tahun baru Masihi, barangkali kita tidak seharusnya terlupa dengan sambutan tahun baru Islam. 1Muharam yang jatuhnya pada 11Januari 2008 hakikatnya membawa definisi yang lebih besar khususnya kepada umat Islam. Memetik kata-kata Ibnu Mas’ud. “Apa yang paling ku bimbangkan saat terbitnya matahari adalah umurku berkurang tetapi amalanku tidak bertambah.” Lantaran itu, masih adakah lagi sisa-sia hidup kita untuk ditumpahkan dengan agenda hiburan? Masih ada lagikah sisa-sisa hari kita untuk dipenuhi dengan gurau senda dan tawa? Hadirnya tahun baru, baik masihi mahupun Tahun baru Islam, manusia berlumba-lumba menanam azam. Bahkan melakukan penghijrahan dari sikap, persepsi, pemikiran dan akhlak yang buruk kepada yang baik. Dari yang baik kepada yang lebih baik. Hakikatnya setiap anjakan ini berlaku telah membawa umat manusia kepada Pencipta, iaitu menghampiri mati. Berusahalah kita dari dihidapi penyakit wahan. Iaitu, penyakit cintakan dunia dan takutkan mati.


Para sahabat Rasulullah saw, sentiasa bersedia menhadapi mati. Masakan tidak, dengan amalan dan ilmu yang mencukupi, mereka telah bersedia menemui Kekasih yang Kekal Abadi. Kerana kaya dengan cinta Allah, tiada ruang bagi hati-hati mereka dihinggapi dengan perkara yang melalaikan, apatah lagi penyakit wahan. Justeru, bagaimana pulanya kita? Madah pujangga dari Hassan al-Basri, “ keimanan itu bukanlah hanya sebuah hiasan dan bukan pula sebuah angan-angan, namun iman adalah sesuatu yang tertanam kukuh di dalam hati dan direalisasikan melalui aktiviti” Kata-kata yang cuba digambarkan oleh al-Imam Hassan al-Basri mempunyai signifikan yang jelas. Meminta agar setiap kekuatan iman yang dipantakkan dalam hati seharusnya disusuli tindakan. Diterjemahkan dalam bentuk perbuatan, dijadikan sebagai persediaan menghadapi kematian.

Maka, jelaslah, indahnya kematian bagi manusia yang sentiasa melakukan segalanya kerana keredhaan Tuhan. Penghijrahan dan anjakan yang dilakukan sentiasa bermanfaat bukan sahaja pada diri semata, tetapi pada umat manusia sejagat. Akhirnya, renungilah kalam dari ibn Qayyim. “ bergeraklah, kerana diam bisa mematikan. Sebesar-besar keuntungan di dunia adalah menyibukkan dirimu di setiap saat pada aktiviti yang memberi manfaat kepada orang lain.



0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template