ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

GRIDIRON GANG















Bicara wadah penjana minda kali ini menjurus pada sebuah filem barat berjudul Gridiron Gang. Pertama kali menonton, sememangnya filem ini sangat memberi kesan dan motivasi. Banyak aspek yang boleh kita pelajari dan kaitkan dalam kehidupan terutamanya bagi hamba Allah yang memilih jalan da'wah. Ditunjangi Dwayne Johnson sebagai teraju utama, filem ini mengambil latar tempat di sebuah Pusat Juvana Kem Kilpatrick atau di sini lebih kita fahami sebagai pusat pemulihan akhlak. Filem arahan Phil Joanou ini adalah berkisarkan realiti sebenar dan dilakonkan dalam bentuk filem oleh The Rock, Jade Yoker (weathers), david Thomas (kelvin) dan lain-lain tanpa sedikit pun mengubah dialog asal, perwatakan bahkan nama karektor sebenar.

Tidak perlu mengulas plot keseluruhan cerita ini, adalah baik jika kita perhatikan nilai-nilai yang terdapat dalam Gridiron Gang. Sean Porter lakonan The Rock adalah watak yang memberi impak paling besar dalam membentuk perwatakan orang lain. Bukan mudah untuk berhadapan dengan manusia yang mempunyai sejarah silam yang kelam, sentiasa berputus asa, krisis identiti dan tiada pedoman. Pendekatan yang diambil adalah melalui psikologi. Sean Porter selaku jurulatih atau sebenarnya guru di pusat tersebut memainkan peranan yang besar terutamanya bagi menyatukan kesemua pelajar tersebut dalam satu kumpulan atau permikiran. Bagi mewujudkan wahdatul fiqh atau wahdatul amal bukanlah boleh dicapai dalam masa yang singkat. Memikirkan keadaan setempat (waqi'iyyah) di situ, Sean Porter cuba menarik perhatian penghuni pusat tersebut dengan menyertai American Football.

Antara sebab filem ini menjadi pilihan adalah kerana keberanian penulis skrip menyelitkan petikan dari bible. Sebuah filem yang berunsurkan jenayah dan keganasan juga mengakui bahawa unsur spiritual adalah penting dalam pembentukan jati diri. Jadi pembikin filem tempatan, bila lagi mahu selitkan petikan ayat al-Quran? Atau paling tidak unsur-unsur keTuhanan?

Semua manusia berperanan. Dalam kisah ini, pemilihan peserta sudah tentu diambil daripada mereka yang benar-benar berbakat, tetapi pada masa yang sama peranan pengangkut air dan penjaga peralatan tidak diketepikan. Begitu jugalah halnya kita. Tidak semestinya tanpa sebarang jawatan, tiada sumbangan yang kita boleh berikan terutama dalam pembangunan ummah. Nilai yang paling ketara boleh dipelajari bagaimana hubungan kekeluargaan sangat penting terutama dalam menghadapi ahli keluarga yang bermasalah. Jahat bagaimana sekalipun manusia itu, pasti ada sekelumit keinginan membuat baik. Ketika berhadapan dengan manusia yang sedang amarah Sean Porter, jurulatihnya cuba membangkitkan kebaikan dalam diri individu tersebut. Pendekatan ini yang boleh kita ambil ketika berhadapan dengan mad'uu yang berbeza fikrah.

Seperti filem tipikal barat yang lain, bahasa-bahasa kesat adalah budaya dalam kehidupan mereka. Namun, melihat pada aspek motivasi filem ini jauh lebih baik dari kebanyakan filem tempatan kita. Sentiasa rasional dan tidak terburu-buru membuat keputusan dapat dilihat dalam babak tertentu filem ini. Pengaruh rakan sebaya, dan pendorong adalah bermula dari diri sendiri. Peranan jurulatihnya adalah sebagai pemangkin semangat. Untuk mencetak kader-kader dalam dunia da'wah, tidak semestinya kita memilih golongan tertentu. Tetapi peranan kita adalah pendorong kerana yang akan berubah adalah individu itu sendiri. Lebih-lebih lagi Rasulullah sendiri bersabda,

"Hanya kamu mengetahui urusan duniamu.."

Usaha pertama belum tentu berhasil. Dalam filem ini mereka tidak mudah menempa kejayaan. Tambahan pula sebagai pemain Football yang pertama memasuki padang, berapa kerat sangatlah yang datang memberi sokongan. Babak ini boleh kita renung dari perspektif da'wah. Untuk menyeru ke arah kebaikan bukanlah mudah. Bahkan ada juga yang menghalang. Namun, Allah tidak memandang padahasil usaha kita kerana hidayah adalah hak mutlak Allah. Firman-Nya:
"kamu tidak boleh memberi hidayah pada siapa yang kamu suka, tetapi Allah yang memberi pada siapa yang dikehendaki-Nya"

Sebagai penutup, filem barat ini juga perluditeliti dan difahami jalan ceritanya agar kita sentiasa mendapat manfaat, dan mengambil iktibar. Sekiranya watak pendakwah boleh dihidupkan oleh orang yang bukan beragama Islam, kita yang sentiasa memikul amanah khalifah dan hmba ini, patutnya lebih baik daripada mereka. Justeru, jangan mudah mengalah menyeru ke arah kebaikan. Gunakan teknik yang pelbagai serta menyantuni sasaran da'wah kita. Bersedialah untuk belajar, mengajar dan diajar. Peringatan bersama.

p/s: renung-renungkan, dan selamat beramal







4 comments:

Ahmad Izzat Atan (AIA) said...

salam. Halim, tul tu. Apa2 yang kita buat perlu kepada satu tujuan untuk menjadi khalifah,hamba dan pendakwah. Semoga terus menulis.

halim qittun said...

trima kasih, try la tgok cerita ni..memang best

Muhamad Aliemran Bin Norasid said...

brol abg ijat, cerita ni memang best...byk btul pgajaran

halim qittun said...

sesiapa yg blum tonton lebih baik tonton..hehehe promosi sket

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template